fredag 18 september 2009

Angående operationen.

Jag har förstått att flera undrar varför Kungen inte redan ligger på operationsbordet. Jag skrev en kommentar i tisdags på niotillfem om hans tillstånd men den försvann nog i mängden.

Så för att klargöra återigen. Kingsley har inte ont. Inte idag. Han kan få riktigt ont om stenarna inte plockas ut i tid. Då finns det risk för att de växer sig så stora att blåsan spricker. Men idag har han inte ont. Hans stenar är till 99 % säkerhet så kallade kalciumoxalatstenar, alltså den dumma sorten som inte löses upp av medicinskt foder. Därför måste han opereras. Ultraljudet vi tog i måndags visade på att stenarna var så pass stora att risk för vandring inte fanns. Det är ju då det gör ont, när de försöker ta sig ut genom urinröret. Nu säger jag inte att han mår prima heller, men han visar inga symptom på att ha ont. Han äter, leker, sover och går på lådan som vanligt. Visserligen vet jag inte vad som är vanligt för honom, men eftersom jag haft katt hela livet ser jag att Kingsley mår helt ok. Skulle han börja dra sig undan eller inte kissa ordentligt, då vet jag att det är nåt som inte stämmer och då får vi åka in akut.

Men, veterinären sa i måndags att det inte var någon panik. Ju snabbare stenarna kommer ut, dessto bättre, men det behöver inte ske idag. Jag bokade in operationen den 29e, det är om 11 dagar. Det är snart. Väntetider har väl alla hört talas om? Jag hade kunnat få tid på fredagen den 25e, alltså endast 4 dagar tidigare, men valde ändå den 29e. Varför? Jo, för att efter operationen kommer Kingsley behöva ständig tillsyn ett par dagar. Det finns ju alltid risker med ingrepp och jag vill kunna vara hemma med Kungen och se så att han inte får några infektioner eller att stygnen går upp. Sånt händer tyvärr och vård av sjuk katt existerar inte på mina arbetsplatser. Jag jobbar extra under helger på en pub, i veckorna halvtid på ett företag samtidigt som jag håller på att starta eget. Just nu är det alltså knapert. Ergo insamling. Det är svårt att servera öl hemifrån, men i veckorna kan jag sitta i lägenheten tack vare internettet. Alltså opereras Kingsley under tisdagen den 29e och jag jobbar hemifrån hela veckan. Fredagskvällen har jag fixat kattvakt då jag måste jobba pub och sen är jag ledig lördag söndag. Ny vecka och möjlighet att jobba hemifrån igen om det skulle behövas. 10 hela dagar kan jag alltså hålla ständig tillsyn om jag opererar den 29e. Det tycker jag ändå är en juste lösning.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar